Administrativa justice kombinované studium

Administrativa justice - kombinované studium

Ve školním roce 2023/2024 nebude otevřeno

Obor vzdělání: 68-43-N/.. Veřejnosprávní činnost

 

Vzdělávací program: 68-43-N/01 Veřejnosprávní činnost

 

Zaměření: ADMINISTRATIVA JUSTICE

 

Kombinovaná forma vzdělávání: 3 roky (6 období)

 

Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání: Obor nevyžaduje zvláštní zdravotní požadavky, s výjimkou závažných duševních nemocí a poruch chování.

 Uplatnění absolventů: Připravuje absolventy pro výkon činností, které vyžadují na vysoké úrovni (nikoliv však vysokoškolské) znalosti práva a dovednost uplatňovat je při řešení jednodušších nebo dílčích problémů a situací, dále dovednost zpracovávat (dle pokynů i samostatně) právní podklady a právní písemnosti. Cílem zaměření Administrativa justice je příprava studentů pro výkon ucelených agend soudních zapisovatelů, pracovníků na státních zastupitelstvích, justici, advokacii a notářství. Vzdělávání přináší také vhled do soudnictví Evropské unie. Dle údajů o nezaměstnanosti absolventů oborů vzdělávání zveřejněný Národním ústavem pro vzdělávání, byla v dubnu 2018 nezaměstnanost absolventů oboru vzdělání Veřejnosprávní činnost 2,4 %, což je velice nízká nezaměstnanost.

Předměty společného základu:

1.ročník

zimní období

Cizí jazyk

Studium cizího jazyka navazuje na znalosti, které studenti získali v průběhu střední školy a dále je rozvíjí a prohlubují tak, aby je mohli efektivně využít v běžném životním i pracovním prostředí. Průběh výuky studentů bude zaměřen na rozvoj schopnosti porozumět výrokům i dedukcím ostatních mluvčích, obratnost v navazování na jejich příspěvky a poskytování zpětné vazby. Výuka bude probíhat formou řízené diskuse na základě témat podle rámcového rozpisu učiva.

Ukončení: Zkouška

Ekonomie

V teoretické i praktické rovině předmět zahrnuje výuku poznatků ze sociální psychologie a rétoriky. Důraz je položen zejména do problematiky psychologických
zvláštností jednotlivců a sociálních skupin, rolového pojetí a typologie osobnosti, sociální interakce, motivace a percepce,jednotlivých modelů (procesní a transakční analýza), forem (rozhovor, jednání, vyjednávání, prezentace), prostředků (verbální a neverbální řeč, řeč objektů, symbolů a prostoru) a metod (komunikační principy, dovednosti a umění) sociální komunikace.
Nedílnou součástí teoretické výuky je i systematické sebepoznávání v oblasti identifikace osobnostních předpokladů (silných a slabých stránek)zajišťujících efektivitu procesu komunikace a řečnického projevu. Hlavní důraz výuky je položen do interaktivního získávání správných komunikačníchnávyků a dovedností ve všech formách rozhovorů (monolog, dialog, diskuse a polemika), individuálního a skupinového vyjednávání. Dále do praktického osvojení role moderátora, facilitátora a mediátora při vyjednávání. Teoretická i praktická část výuky přihlíží k základním situačním kontextům výkonu budoucí profese studentů ve sféře mezinárodních vztahů a EU. Důležitou součástí teoretické i praktické výuky je také analýza, identifikace a řešení konfliktních a mezních situací v rámci daných sociálních interakcí.

Ukončení: Zápočet

Enviromentální problémy

Předmět se zabývá problematikou životního prostředí. Obsahuje jednotlivé aspekty poškozování životního prostředí a následně vznikající environmentální problémy, hlavní globální environmentální otázky a jejich vážnost, jednotlivé příčiny v daných oblastech. Klade důraz na provázanost celého systému  seznamuje studenty se systémem a institucemi činnými v oblasti životního prostředí s přihlédnutím k legislativnímu rámci. V průběhu celého vyučovacího procesu jsou zdůrazňovány praktické dopady vyučované látky.

Ukončení: Zápočet

Etika

Studenti se ve stručném nástinu seznámí se základními kategoriemi etiky, jako filosofické disciplíny, s jejím pojmoslovím, s historickým vývojem etiky od středověku do současnosti. Důraz bude kladen na současné, aktuální, vědecké problémy etiky a jejich vazby na obecné morální zásady, platné právo, postavení etických pravidel a zásad, hierarchii pravidel závazných pro činnost v oblasti managementu veřejné správy. Tématické okruhy „aplikované“ etiky: Etika a právo, etika a obchod, etika a finance, etika a sponzoring, etika a reklama, eventuálně i další okruhy.

Ukončení: Zápočet

Management veřejného sektoru

Během vzdělávání je pojednáno o základních aspektech postavení veřejného sektoru v rámci ekonomické soustavy ČR a realizaci základních funkcí managementu v jednotlivých odvětvích veřejného sektoru podle členění do jednotlivých funkčních bloků veřejných služeb. V rámci každého odvětví se studenti seznamují s uplatňováním funkcí managementu, s realizací odvětvové veřejné politiky, vztahem k soukromému sektoru v odvětví, s realizací managementu v jednotlivých složkách organizační struktury, s ekonomickými zdroji a se situací ve vyspělých zemích EU. Důležité jsou poznatky, které studenti získávají v souběžné výuce předmětů z oblasti ekonomie, sociologie aj. Metody a formy výuky jsou voleny s ohledem na budoucí uplatnění studentů v organizacích veřejné správy. Teoretická výuka je doplňována
praktickými doplňky a aktuálními informacemi. Při vzdělávání je dbáno na skloubení aktivit studenta v rámci celé studijní skupiny.  Rovněž jsou studenti vedeni k doplňování obsahu přednášek vlastním studiem odborné literatury.

Ukončení: KZ

Pracovní a živnostenské právo

Předmět v sobě zahrnuje dvě rozdílné oblasti, a to v případě pracovního práva hybridní soukromo-veřejně právní úpravu pracovněprávních vztahů a v případě živnostenského práva veřejnoprávní úpravu živností s blízkou vazbou na správní právo. Právní úprava živnostenského práva upravuje a řeší problematiku podmínek podnikání živnostníků a zároveň i vedení živnostenských rejstříků.

Ukončení: Zápočet

Sociální komunikace

V teoretické i praktické rovině předmět zahrnuje výuku poznatků ze sociální psychologie a rétoriky. Důraz je položen zejména do problematiky psychologických
zvláštností jednotlivců a sociálních skupin, rolového pojetí a typologie osobnosti, sociální interakce, motivace a percepce, jednotlivých modelů (procesní a transakční analýza), forem (rozhovor, jednání, vyjednávání, prezentace), prostředků (verbální a neverbální řeč, řeč objektů, symbolů a prostoru) a metod (komunikační principy, dovednosti a umění) sociální komunikace.
Nedílnou součástí teoretické výuky je i systematické sebepoznávání v oblasti identifikace osobnostních předpokladů (silných a slabých stránek) zajišťujících efektivitu procesu komunikace a řečnického projevu. Hlavní důraz výuky je položen do interaktivního získávání správných komunikačních návyků a dovedností ve všech formách rozhovorů (monolog, dialog, diskuse a polemika), individuálního a skupinového vyjednávání. Dále do praktického osvojení role moderátora, facilitátora a mediátora při vyjednávání. Teoretická i praktická část výuky přihlíží k základním situačním kontextům výkonu budoucí profese studentů ve sféře mezinárodních vztahů a EU. Důležitou součástí teoretické i praktické výuky je také analýza, identifikace a řešení konfliktních a mezních situací v rámci daných sociálních interakcí.

Ukončení: Zápočet

Sociologie

Předmět poskytuje studentům základní informace umožňující pochopení sociologické problematiky v návaznosti na profilující předměty oboru vzdělání. Zahrnuje především vymezení předmětu zkoumání a genezi disciplíny samé. Formuluje základní problémy společnosti, sociologická paradigmata i způsoby jejich řešení. Předmět vede studenty k poznání nezbytnosti osvojit si spektrum pohledu na život ve společnosti a korigovat vlastní představy, jednání a chování v kontextu se sociální pozicí, kterou právě sehráváme. Rozvíjí tak sociologický rozměr myšlení potvrzující, že aplikace vědomostí o sociologii může být v oblasti personalistiky inspirující.

Ukončení: Zápočet

Státověda

Jde o souhrnný právní předmět obsahující přehled dějin státu a práva a vlastní podstaty státu a práva, jehož účelem je poskytnout studentům základní přehled o objasnění poznatků dějinných souvislostí a základních pojmů v oblasti státu a práva. Výuka se vztahuje k problematice jak československého státu, tak i současné České republiky. Nedílnou součástí je objasnění hlavních znaků a pojmového vymezení moderního státu, která jej odlišují od jiných druhů společenských institucí, včetně objasnění funkce státu a s tím související problematiky práva. Podstatnou součástí předmětu je přehled ústavního vývoje na našem území od roku 1918, včetně charakteristik jednotlivých ústav. Pozornost je věnována vztahu našeho státu a práva, včetně zajištění základních práv a svobod občanů.

Ukončení: Zápočet

Teorie práva

Jde o úvodní a základní právní předmět, jehož účelem je poskytnout studentům přehled o celkových právních systémech se zaměřením na právní systém ČR. Pozornost bude věnována především pochopení úlohy státu a práva (smysl státu, právní stát, aj.), zdrojům práva (tvorba práva, prameny práva), právním normám (struktura, druhy, působnost, interpretace, atd.), uskutečňování práva (právní vztahy, realizace práva, aplikace práva, právní odpovědnost), právním zárukám zákonnosti v právním státě, vlastnostem práva (struktura práva, systém práva), právu soukromému a veřejnému (právní systémy). Základní metodou předmětu jsou jednotlivé přednášky dle rámcového rozpisu učiva, jako řízené diskuse zaměřené k problematice aktuálních vztahů ve společnosti z hlediska práva.

Ukončení Zkouška

Letní období

Cizí jazyk

Studium cizího jazyka navazuje na znalosti, které studenti získali v průběhu střední školy a dále je rozvíjí a prohlubují tak, aby je mohli efektivně využít v běžném životním i pracovním prostředí. Průběh výuky studentů bude zaměřen na rozvoj schopnosti porozumět výrokům i dedukcím ostatních mluvčích, obratnost v navazování na jejich příspěvky a poskytování zpětné vazby. Výuka bude probíhat formou řízené diskuse na základě témat podle rámcového rozpisu učiva.

Ukončení: Zkouška

Hospodářská politika ČR a EU

Hospodářská politika ČR a EU Hlavním vzdělávacím cílem předmětu je vytvořit studentům základní předpoklady jak pro zvládnutí teorie hospodářské politiky, tak  zejména praktických poznatků. Předmět umožní studentům orientovat se podrobněji v problematice role státu v tržní ekonomice, v tvorbě a kontrole obecných pravidel fungování ekonomického systému, pochopit roli a význam hospodářské politiky státu. Vzdělávání je zaměřeno zejména na poznávací, aplikační a všeobecně vzdělávací funkci. Jedním ze základních cílů předmětu je naučit studenty poznávat, formulovat a hodnotit ekonomické souvislosti rozhodnutí v oblasti hospodářské politiky. V hospodářské politice existuje několik nástrojů: fiskální a monetární politika, obchodní politika, měnová intervence. Předmět vysvětluje schopnost rychlého přizpůsobení peněžního trhu a pomalé přizpůsobení trhu zboží, vliv úrokových měr na ekonomiku - na agregátní poptávku a účinek zvýšených vládních výdajů. Součástí předmětu je seznámit studenty s tím, že stát při rozhodovacím procesu může zvolit kombinaci nástrojů, která povede ekonomiku nejen ke zvýšené zaměstnanosti, ale bude přínosem při řešení i jiných hospodářsko politických problémů. Důležitá je také snaha o systematizující přístup k informacím, protože při uplatňování hospodářsko-politických opatření existují významné názorové rozdíly. Cílem předmětu není zvýrazňovat názorové střety, ale analyzovat základní souvislosti. Alternativní přístupy budou uvedeny tam, kde je to zvláště závažné. Předmět má syntetizující charakter a vede rovněž k hlubšímu pochopení souvislostí hospodářského vývoje.

Ukončení: Zápočet

Občanské právo hmotné

Jde o nosný právní předmět soukromého práva, jehož účelem je seznámení studentů s právní disciplínou, která je spojena s každodenní činností fyzických a právnických osob. Nový občanský zákoník reaguje na potřebu změny v soukromém právu, neboť dosud účinný občanský zákoník vychází ze společenských poměrů 60. let a z tehdejších názorů na soukromé právo. Prioritní snahou výuky občanského práva je pochopení úlohy jedince v dispozici práva, jeho aplikaci do každodenního života, včetně právních záruk zákonnosti v právním státě. V neposlední řadě jde i o vazbu na jiná právní odvětví..

Ukončení:  Zápočet

Odborná praxe

Hlavním cílem odborné praxe je poskytnout studentům možnost si ověřit získané teoretické znalosti v reálném chodu dané instituce, organizace. Odborná praxe je zařazena do všech ročníků vzdělávání v rozsahu stanoveném učebním plánem. Je organizována jako souvislá tak, aby studenti měli možnost samostatně plnit činnost zadanou vedoucím praxe. Odborná praxe je smluvně zajištěna ze strany školy s institucemi a organizacemi, které svojí činností souvisejí se vzdělávacím programem daného zaměření. Student je aktivně zapojen do výběru místa výkonu odborné praxe s ohledem na zpracování své absolventské práce a na možnost navázání kontaktů pro své možné budoucí pracovní místo. Student je hodnocen vedoucím praxe a zpracovává zprávu z odborné praxe.

Ukončení: kZ

Pracovní a živnostenské právo

Předmět v sobě zahrnuje dvě rozdílné oblasti, a to v případě pracovního práva hybridní soukromo-veřejně právní úpravu pracovněprávních vztahů a v případě živnostenského práva veřejnoprávní úpravu živností s blízkou vazbou na správní právo. Právní úprava živnostenského práva upravuje a řeší problematiku podmínek podnikání živnostníků a zároveň i vedení živnostenských rejstříků.

Ukončení: kZ

Regionalistika

Hlavním vzdělávacím cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled o regionalistce resp. regionální vědní disciplíně, zabývající se procesy a jevy v socioekonomickém prostředí územních jednotek. Vzdělávání je zaměřeno zejména na poznávací a aplikační část regionalistiky. Jedním ze základních cílů je naučit studenty rozumět územnímu uspořádaní ČR v kontextu ekonomického, sociálního a politického vývoje a dále poznávat a hodnotit regionální politiku Evropské unie a České republiky, jejich vzájemnou provázanost a souvislosti. Zásadní význam má pak seznámení se strategickými a programovými dokumenty regionální a strukturální politiky. Cílem regionalistiky je snaha o zdůraznění významu působení veřejné správy na úrovni regionů (krajů), měst a obcí, ale také vyzdvižení nezbytnosti úzké spolupráce soukromé a veřejné sféry při rozvoji území. Výklad pedagoga může být doplňován vypracovanými stručnými koreferáty studentů k aktuálním problémům regionů, v nichž posluchači bydlí, studují či pracují, s cílem podnítit jejich dovednost identifikovat a formulovat tyto problémy, jejich schopnost získat a zpracovávat informace z odborné literatury či internetu.

Ukončení: Zápočet

Státověda

Jde o souhrnný právní předmět obsahující přehled dějin státu a práva a vlastní podstaty státu a práva, jehož účelem je poskytnout studentům základní přehled o objasnění poznatků dějinných souvislostí a základních pojmů v oblasti státu a práva. Výuka se vztahuje k problematice jak československého státu, tak i současné České republiky. Nedílnou součástí je objasnění hlavních znaků a pojmového vymezení moderního státu, která jej odlišují od jiných druhů společenských institucí, včetně objasnění funkce státu a s tím související problematiky práva. Podstatnou součástí předmětu je přehled ústavního vývoje na našem území od roku 1918, včetně charakteristik jednotlivých ústav. Pozornost je věnována vztahu našeho státu a práva, včetně zajištění základních práv a svobod občanů.

Ukončení: Zkouška

Základy práva EU

Předmět podává studentům ucelenou informaci o genezi, současném stavu a vývoji práva Evropské unie. Podává charakteristiku práva Evropské unie jako práva komunitárního (nadstátního) a unijního (mezivládního) a uvádí jeho význam a vztah k právu vnitrostátnímu. Současně předmět tvoří základ pro studium dalších souvisejících předmětů. Forma výuky spočívá v přednáškách.

Ukončení: KZ

 

 

2.ročník

zimní období

Cizí jazyk

Studium cizího jazyka navazuje na znalosti, které studenti získali v průběhu střední školy a dále je rozvíjí a prohlubují tak, aby je mohli efektivně využít v běžném životním i pracovním prostředí. Průběh výuky studentů bude zaměřen na rozvoj schopnosti porozumět výrokům i dedukcím ostatních mluvčích, obratnost v navazování na jejich příspěvky a poskytování zpětné vazby. Výuka bude probíhat formou řízené diskuse na základě témat podle rámcového rozpisu učiva.

Ukončení: Zkouška

Finance a účetnictví

Předmět, jako základní diagnostický nástroj, umožňuje sledovat a vyhodnocovat finanční situaci ekonomicky aktivních subjektů. Podvojná metoda účetnictví poskytuje managementu komplexní pohled na finanční zdraví ekonomických subjektů (obchodních společností a institucí) a na výsledek jejich hospodaření bez ohledu na peněžní toky. Jeho základem je věrné a poctivé zobrazení majetku a závazků, nákladů a výnosů, vlastního kapitálu a hospodářského výsledku ekonomických subjektů. Obsahem výuky je rovněž vymezení aktiv a pasiv ekonomických subjektů na bilančním principu. Zaměřuje se na náklady a výnosy, na peněžní tok a na dosahovaný výsledek hospodaření.

Ukončení: Zápočet

Občanské právo hmotné

Jde o nosný právní předmět soukromého práva, jehož účelem je seznámení studentů s právní disciplínou, která je spojena s každodenní činností fyzických a právnických osob. Nový občanský zákoník reaguje na potřebu změny v soukromém právu, neboť dosud účinný občanský zákoník vychází ze společenských poměrů 60. let a z tehdejších názorů na soukromé právo. Prioritní snahou výuky občanského práva je pochopení úlohy jedince v dispozici práva, jeho aplikaci do každodenního života, včetně právních záruk zákonnosti v právním státě. V neposlední řadě jde i o vazbu na jiná právní odvětví..

Ukončení:  kZ

Odborná praxe

Hlavním cílem odborné praxe je poskytnout studentům možnost si ověřit získané teoretické znalosti v reálném chodu dané instituce, organizace. Odborná praxe je zařazena do všech ročníků vzdělávání v rozsahu stanoveném učebním plánem. Je organizována jako souvislá tak, aby studenti měli možnost samostatně plnit činnost zadanou vedoucím praxe. Odborná praxe je smluvně zajištěna ze strany školy s institucemi a organizacemi, které svojí činností souvisejí se vzdělávacím programem daného zaměření. Student je aktivně zapojen do výběru místa výkonu odborné praxe s ohledem na zpracování své absolventské práce a na možnost navázání kontaktů pro své možné budoucí pracovní místo. Student je hodnocen vedoucím praxe a zpracovává zprávu z odborné praxe.

Ukončení: kZ

Správní právo

Předmět seznamuje studenty s obecnými základy správního práva, jeho vývojem i současným stavem, kategoriemi a instituty správního práva. Umožňuje pochopit teoretickou podstatu obecně závazných norem správního práva, včetně jejich následné aplikace v samotné výkonné činnosti jednotlivých nositelů a adresátů, jak ve veřejné správě, tak v samosprávě. Neoddělitelnou součástí výuky je seznámení s postavením obcí a krajů v systému veřejné správy a samosprávy a dále s problematikou správního trestání, právní kvalifikací přestupků, jak ve smyslu zák. č. 200/1990 Sb., o přestupcích, tak i jiných speciálních zákonů, upravujících danou problematiku.

Ukončení: kZ

Statistika a demografie

Výuka předmětu poskytuje základní poznatky ze všech součástí demografie jako vědního oboru a také jako navazující disciplíny, která poskytuje podklady využitelné např. v ekonomické a regionální geografii, sociologii, ekonomii apod.

Ukončení: Zápočet

Trestní právo hmotné a procesní

Trestní právo hmotné a procesní představuje jednu ze stěžejních disciplín veřejného práva. Proto důraz na jeho znalost je základním požadavkem pro dosažení uceleného pohledu studenta na právní systém vnitrostátní, evropský či mezinárodní. Vyučovaný předmět obsahuje komplexní přehled obou hlavních složek trestního práva – hmotně právní i procesně právní, zároveň je však doplňován pomocnými vědními disciplínami - kriminologii a kriminalistikou. Důležitým prvkem je provázanost trestní problematiky také s dalšími právními odvětvími, zejména právem ústavním, které jako základ právního řádu a zejména práva veřejného zakotvuje postavení a nezávislost soudní moci a poskytuje základní principy pro posuzování znaků trestných činů i trestních sankcí a konečně i pro trestní řízení. Hlavním bodem trestního práva hmotného je kompaktní shrnutí problematiky trestného činu, jeho podob a následného ukládání trestů. Otázky jsou posuzovány nejen v teoretické rovině, kdy jsou vymezovány základní pojmy a jejich kategorizace, ale také co do praktických případů páchání protiprávního jednání, kdy studenti jsou seznamováni s konkrétními deliktními situacemi v podobě přečinů a zločinů a jejich řešením. V trestním právu procesním je pozornost zaměřena na základní principy a pojmy trestního řízení,
postavení jeho subjektů, podmínky provádění procesních úkonů, zajišťovací úkony a dokazování. Dále jde o jejich uplatnění v hlavních částech trestního
procesu, ve stadiu přípravném, soudním a vykonávacím. To vše za současného propojení se situací v jiných zemích, zejména členských státech Evropské unie.

Ukončení: kZ

Letní období

Cizí jazyk

Studium cizího jazyka navazuje na znalosti, které studenti získali v průběhu střední školy a dále je rozvíjí a prohlubují tak, aby je mohli efektivně využít v běžném životním i pracovním prostředí. Průběh výuky studentů bude zaměřen na rozvoj schopnosti porozumět výrokům i dedukcím ostatních mluvčích, obratnost v navazování na jejich příspěvky a poskytování zpětné vazby. Výuka bude probíhat formou řízené diskuse na základě témat podle rámcového rozpisu učiva.

Ukončení: Zkouška

Občanské právo hmotné

Jde o nosný právní předmět soukromého práva, jehož účelem je seznámení studentů s právní disciplínou, která je spojena s každodenní činností fyzických a právnických osob. Nový občanský zákoník reaguje na potřebu změny v soukromém právu, neboť dosud účinný občanský zákoník vychází ze společenských poměrů 60. let a z tehdejších názorů na soukromé právo. Prioritní snahou výuky občanského práva je pochopení úlohy jedince v dispozici práva, jeho aplikaci do každodenního života, včetně právních záruk zákonnosti v právním státě. V neposlední řadě jde i o vazbu na jiná právní odvětví..

Ukončení:  Zkouška

Občanské právo procesní

Občanské právo procesní je odvětví českého práva, které upravuje základy civilního procesu. Občanskoprávní řízení, nebo-li civilní proces je jednou ze tří forem řízení (vedle trestního a správního), který upravuje postup soudu a dalších subjektů tohoto řízení, v němž se projednávají a rozhodují spory a jiné právní věci a provádí výkon rozhodnutí, která nebyla splněna dobrovolně. V občanskoprávním řízení se rozhoduje o právech a povinnostech fyzických a právnických osob z oblasti práva občanského, obchodního, rodinného a pracovního.

Ukončení: Zápočet

Správní právo

Předmět seznamuje studenty s obecnými základy správního práva, jeho vývojem i současným stavem, kategoriemi a instituty správního práva. Umožňuje pochopit teoretickou podstatu obecně závazných norem správního práva, včetně jejich následné aplikace v samotné výkonné činnosti jednotlivých nositelů a adresátů, jak ve veřejné správě, tak v samosprávě. Neoddělitelnou součástí výuky je seznámení s postavením obcí a krajů v systému veřejné správy a samosprávy a dále s problematikou správního trestání, právní kvalifikací přestupků, jak ve smyslu zák. č. 200/1990 Sb., o přestupcích, tak i jiných speciálních zákonů, upravujících danou problematiku.

Ukončení: Zkouška

Trestní právo hmotné a procesní

Trestní právo hmotné a procesní představuje jednu ze stěžejních disciplín veřejného práva. Proto důraz na jeho znalost je základním požadavkem pro dosažení uceleného pohledu studenta na právní systém vnitrostátní, evropský či mezinárodní. Vyučovaný předmět obsahuje komplexní přehled obou hlavních složek trestního práva – hmotně právní i procesně právní, zároveň je však doplňován pomocnými vědními disciplínami - kriminologii a kriminalistikou. Důležitým prvkem je provázanost trestní problematiky také s dalšími právními odvětvími, zejména právem ústavním, které jako základ právního řádu a zejména práva veřejného zakotvuje postavení a nezávislost soudní moci a poskytuje základní principy pro posuzování znaků trestných činů i trestních sankcí a konečně i pro trestní řízení. Hlavním bodem trestního práva hmotného je kompaktní shrnutí problematiky trestného činu, jeho podob a následného ukládání trestů. Otázky jsou posuzovány nejen v teoretické rovině, kdy jsou vymezovány základní pojmy a jejich kategorizace, ale také co do praktických případů páchání protiprávního jednání, kdy studenti jsou seznamováni s konkrétními deliktními situacemi v podobě přečinů a zločinů a jejich řešením. V trestním právu procesním je pozornost zaměřena na základní principy a pojmy trestního řízení,
postavení jeho subjektů, podmínky provádění procesních úkonů, zajišťovací úkony a dokazování. Dále jde o jejich uplatnění v hlavních částech trestního
procesu, ve stadiu přípravném, soudním a vykonávacím. To vše za současného propojení se situací v jiných zemích, zejména členských státech Evropské unie.

Ukončení: kZ

Výpočetní technika

Předmět výpočetní technika připravuje studenty k tomu, aby byli schopni pracovat s prostředky ICT a efektivně je využívali jak v průběhu přípravy v jiných předmětech, tak v dalším vzdělání i výkonu povolání. Studenti si v rámci předmětu upevní představu o výpočetní technice jako takové, naučí se pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením, vyhledávat a zpracovávat informace, komunikovat pomocí Internetu, ale i pracovat s dalšími prostředky informačním a komunikačních technologií. Ve výuce se klade důraz na samostatnou práci, řešení komplexních úloh, vhodné je uplatňovat projektový přístup. Student získá znalosti odpovídající úrovni požadavků pro zisk mezinárodního certifikátu ECDL.

Ukončení: Zápočet

 

Profilující předměty (studují se v posledním ročníku vzdělávání):

3.ročník

zimní období

Absolventský seminář

Vzdělávacím cílem předmětu je poskytnout studentům informace pro zpracování a obhajobu absolventské práce. Dále pak výběr školou vypsaných témat a vlastní zpracování absolventské práce. Během semináře se studenti účastní jak konzultačních hodin s vedoucím práce, tak samostatně zpracovávají vlastní absolventskou práci. V závěru semináře studenti odevzdají zpracovanou práci, aby tato mohla být posouzena vedoucím i oponentem práce.

Ukončení: Zápočet

Cizí jazyk

Studium cizího jazyka navazuje na znalosti, které studenti získali v průběhu střední školy a dále je rozvíjí a prohlubují tak, aby je mohli efektivně využít v běžném životním i pracovním prostředí. Průběh výuky studentů bude zaměřen na rozvoj schopnosti porozumět výrokům i dedukcím ostatních mluvčích, obratnost v navazování na jejich příspěvky a poskytování zpětné vazby. Výuka bude probíhat formou řízené diskuse na základě témat podle rámcového rozpisu učiva.

Ukončení: Zkouška

Občansko-právní řízení

Občanskoprávní řízení, neboli civilní proces je postup soudu, v němž se jedná a rozhoduje o právech a povinnostech občanů i právnických osob z oblasti práva občanského, obchodního, rodinného a pracovního. Tento civilní proces je právně upraven základním zákonným předpisem, jímž je zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění mnoha dalších pozdějších změn a doplňků. Hlavním cílem vyučovacího předmětu je to, aby student získal ucelené informace o průběhu celého civilního procesu, od zahájení řízení až po pravomocné skončení věci, včetně vykonávacího, exekučního řízení pokud není povinnost stanovená v soudním rozhodnutí dobrovolně splněna. Studenti proto budou nejprve seznámeni s jednotlivými zásadami občanskoprávního řízení, které celý civilní proces prostupují, přičemž se však jedná o řadu teoretických zásad, které se promítají v jednotlivých ustanoveních zákona různou měrou. Studenti tak budou v rámci výuky seznámení s jednotlivými částmi občanského soudního řádu, důraz bude kladen nikoliv jen na mechanické citování jednotlivých zákonných ustanovení, ale ze strany pedagoga bude kladen důraz na to, aby si studenti osvojili jednotlivé instituty občanského soudního řízení, včetně přesného rozlišení práv a povinností, jednak na straně účastníků řízení, jednak na straně soudu, který má za povinnost všemi dostupnými zákonnými prostředky zjistit skutkový stav věci a aplikovat na takto zjištěný stav věci správné právní závěry, mající oporu v příslušných zákonných ustanoveních. Při výuce tohoto předmětu pak bude pedagog mimo jiné dbát na to, aby si studenti uvědomili, že celé civilní řízení, včetně soudního rozhodnutí, je jednou ze záruk zákonnosti v celé společnosti a slouží současně k upevňování této zákonnosti a zvyšování právního vědomí ve společnosti. Anotovaný vyučovací předmět vychází mimo jiné ze skutečnosti, že studenti si již osvojili, případně současně ve výuce dalších předmětů osvojují jednotlivé hmotně - právní odvětví a mohou tak aplikovat získané vědomosti v rámci civilního soudního procesu.

Ukončení: kZ

Odborná praxe

Hlavním cílem odborné praxe je poskytnout studentům možnost si ověřit získané teoretické znalosti v reálném chodu dané instituce, organizace. Odborná praxe je zařazena do všech ročníků vzdělávání v rozsahu stanoveném učebním plánem. Je organizována jako souvislá tak, aby studenti měli možnost samostatně plnit činnost zadanou vedoucím praxe. Odborná praxe je smluvně zajištěna ze strany školy s institucemi a organizacemi, které svojí činností souvisejí se vzdělávacím programem daného zaměření. Student je aktivně zapojen do výběru místa výkonu odborné praxe s ohledem na zpracování své absolventské práce a na možnost navázání kontaktů pro své možné budoucí pracovní místo. Student je hodnocen vedoucím praxe a zpracovává zprávu z odborné praxe.

Ukončení: kZ

Sociologie a psychologie práva

Hlavním vzdělávacím cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace umožňující pochopení psychologické a sociologické problematiky v návaznosti na profilující předměty oboru vzdělání. Zahrnuje především následující obsahové okruhy: vymezení předmětu zkoumání, genezi disciplíny, základní sociologické a psychologické právní problémy společnosti, psychologická a sociologická paradigmata i způsoby jejich řešení. Výuka vede studenty k poznání nezbytnosti osvojit si spektrum pohledu na život ve společnosti a korigovat vlastní představy, jednání a chování v kontextu se svou sociální pozicí. Rozvíjí tak psychologický a sociologický rozměr myšlení, potvrzující, že aplikace vědomostí o psychologii a sociologii může být v oblasti práva potřebná a inspirující.

Ukončení: Zápočet

Soudnictví EU

Hlavním vzdělávacím cílem předmětu je porozumět smyslu práva Evropských společenství a pochopit soudní soustavu EU a její místo v dodržování práva Evropských společenství. Vzdělávání pak bude zejména zaměřeno na seznámení se s jednotlivými soudy EU (Evropský soudní dvůr, Soud první instance a specializované soudní senáty), s jejich fungováním, vztahy mezi nimi a jejich vnitřní strukturou (soudci, generální advokáti a referendáři). Podstatná část předmětu pak bude věnována řízení před Evropským soudním dvorem, a to jak obecně (formy rozhodování, zásady řízení, procesní instituty, opravné prostředky), tak jeho jednotlivým druhům (řízení o porušení Smlouvy, řízení o žalobě na neplatnost, řízení o žalobě na nečinnost, řízení o náhradu škody, řízení o pracovněprávních a obdobných nárocích, řízení o předběžné otázce, řízení incidenční, rozhodčí řízení, mezinárodní arbitráž, řízení o posudku a jiných dokumentech, žaloby z bankovního sektoru, řízení o předběžné otázce a posudku ve věcech vízové, azylové, přistěhovalecké a jiných politik, řízení podle hlavy VI smlouvy o EU). Největší pozornost pak bude zaměřena na řízení nejfrekventovanější, tj. řízení o porušení smlouvy a o předběžné otázce.

Ukončení: Zkouška

Trestní právo hmotné a procesní

Trestní právo hmotné a procesní představuje jednu ze stěžejních disciplín veřejného práva. Proto důraz na jeho znalost je základním požadavkem pro dosažení uceleného pohledu studenta na právní systém vnitrostátní, evropský či mezinárodní. Vyučovaný předmět obsahuje komplexní přehled obou hlavních složek trestního práva – hmotně právní i procesně právní, zároveň je však doplňován pomocnými vědními disciplínami - kriminologii a kriminalistikou. Důležitým prvkem je provázanost trestní problematiky také s dalšími právními odvětvími, zejména právem ústavním, které jako základ právního řádu a zejména práva veřejného zakotvuje postavení a nezávislost soudní moci a poskytuje základní principy pro posuzování znaků trestných činů i trestních sankcí a konečně i pro trestní řízení. Hlavním bodem trestního práva hmotného je kompaktní shrnutí problematiky trestného činu, jeho podob a následného ukládání trestů. Otázky jsou posuzovány nejen v teoretické rovině, kdy jsou vymezovány základní pojmy a jejich kategorizace, ale také co do praktických případů páchání protiprávního jednání, kdy studenti jsou seznamováni s konkrétními deliktními situacemi v podobě přečinů a zločinů a jejich řešením. V trestním právu procesním je pozornost zaměřena na základní principy a pojmy trestního řízení,
postavení jeho subjektů, podmínky provádění procesních úkonů, zajišťovací úkony a dokazování. Dále jde o jejich uplatnění v hlavních částech trestního
procesu, ve stadiu přípravném, soudním a vykonávacím. To vše za současného propojení se situací v jiných zemích, zejména členských státech Evropské unie.

Ukončení: kZ

Základy kriminologie

Kriminalita jako sociálně patologický jev se svými společenskými, osobními, pedagogickými a jinými aspekty ovlivňuje celou společnost. Předmět vychází z předpokladu zobecnění studentům problematiky kontroly kriminality včetně základů kriminologické materie, společné všem druhům pachatelů a obětí, včetně kriminálních jevů. Pozornost je věnována především pochopení úlohy státu v ovlivnění nápadu kriminality nejen cestou legislativní, ale i cestou prevence. V neposlední řadě jde o seznámení studentů s návazností jednotlivých vědních oblastí na kriminologii a o následné využívání institutů kriminologie v každodenní kriminalistické praxi orgánů činných v trestním řízení, zejména v přípravném řízení.

Ukončení: kZ

Letní období

Absolventský seminář

Vzdělávacím cílem předmětu je poskytnout studentům informace pro zpracování a obhajobu absolventské práce. Dále pak výběr školou vypsaných témat a vlastní zpracování absolventské práce. Během semináře se studenti účastní jak konzultačních hodin s vedoucím práce, tak samostatně zpracovávají vlastní absolventskou práci. V závěru semináře studenti odevzdají zpracovanou práci, aby tato mohla být posouzena vedoucím i oponentem práce.

Ukončení: Zápočet

Cizí jazyk

Studium cizího jazyka navazuje na znalosti, které studenti získali v průběhu střední školy a dále je rozvíjí a prohlubují tak, aby je mohli efektivně využít v běžném životním i pracovním prostředí. Průběh výuky studentů bude zaměřen na rozvoj schopnosti porozumět výrokům i dedukcím ostatních mluvčích, obratnost v navazování na jejich příspěvky a poskytování zpětné vazby. Výuka bude probíhat formou řízené diskuse na základě témat podle rámcového rozpisu učiva.

Ukončení: Zkouška

Insolvenční řízení - povinně volitelný předmět

Předmět předpokládá základní znalosti v oblasti právních norem upravující občanskoprávní vztahy, procesní normy občanského práva a znalosti týkající se účetnictví, aj. V návaznosti na tuto problematiku si studenti osvojí předpisy, které upravují problematiku insolventního řízení u obchodních korporací, ale i u fyzických osob nepodnikajích. Získají širší znalosti v oblasti nemožnosti plnění svých závazků, konkursních řízení, reorganizace a dalších možností, které tento zákon nabízí. Pochopí rovněž zvláštní práva a povinnosti insolventního správce, jako jednoho z nejdůležitějších subjektů činných v insolvenčním řízení. Seznámí se fungováním insolvenčního rejstříku a jeho významnou roli v tomto řízení.

Ukončení: Zápočet

Latina pro právníky

Cílem výuky je naučit žáky základům latinské slovní zásoby (hlavně v oblasti právní) a gramatiky tak, aby zvládli práci s latinským textem, se kterým se setkají při studiu i v praxi, a vytvoření elementární dovednosti číst s porozuměním latinský text. Výuka latiny je zaměřena na právní oblast . Používané právní obraty jsou doplněny výkladem. Žáci si rovněž osvojí tvarosloví a skladbu v gramatice.

Ukončení: Zápočet

Občansko-právní řízení

Občanskoprávní řízení, neboli civilní proces je postup soudu, v němž se jedná a rozhoduje o právech a povinnostech občanů i právnických osob z oblasti práva občanského, obchodního, rodinného a pracovního. Tento civilní proces je právně upraven základním zákonným předpisem, jímž je zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění mnoha dalších pozdějších změn a doplňků. Hlavním cílem vyučovacího předmětu je to, aby student získal ucelené informace o průběhu celého civilního procesu, od zahájení řízení až po pravomocné skončení věci, včetně vykonávacího, exekučního řízení pokud není povinnost stanovená v soudním rozhodnutí dobrovolně splněna. Studenti proto budou nejprve seznámeni s jednotlivými zásadami občanskoprávního řízení, které celý civilní proces prostupují, přičemž se však jedná o řadu teoretických zásad, které se promítají v jednotlivých ustanoveních zákona různou měrou. Studenti tak budou v rámci výuky seznámení s jednotlivými částmi občanského soudního řádu, důraz bude kladen nikoliv jen na mechanické citování jednotlivých zákonných ustanovení, ale ze strany pedagoga bude kladen důraz na to, aby si studenti osvojili jednotlivé instituty občanského soudního řízení, včetně přesného rozlišení práv a povinností, jednak na straně účastníků řízení, jednak na straně soudu, který má za povinnost všemi dostupnými zákonnými prostředky zjistit skutkový stav věci a aplikovat na takto zjištěný stav věci správné právní závěry, mající oporu v příslušných zákonných ustanoveních. Při výuce tohoto předmětu pak bude pedagog mimo jiné dbát na to, aby si studenti uvědomili, že celé civilní řízení, včetně soudního rozhodnutí, je jednou ze záruk zákonnosti v celé společnosti a slouží současně k upevňování této zákonnosti a zvyšování právního vědomí ve společnosti. Anotovaný vyučovací předmět vychází mimo jiné ze skutečnosti, že studenti si již osvojili, případně současně ve výuce dalších předmětů osvojují jednotlivé hmotně - právní odvětví a mohou tak aplikovat získané vědomosti v rámci civilního soudního procesu.

Ukončení: Zkouška

Politologie - povinně volitelný předmět

Předmět podává studentům základní kategorie a pojmy politologie, rozbor demokratických společenských procesů a poznatků politologie jako vědy o politice. Vysvětluje rozdíly mezi politikou a politologií, politikem a politologem. Studenti jsou seznámeni s objektem zkoumání politologie, s nástroji a metodami. V předmětu jsou pojmenovány a popsány základní zdroje moci. Součástí výuky předmětu je také rozbor společnosti, politického pole společnosti, jejího složení a politických vztahů a vazeb, objasnění zákonitostí vzniku, fungování, odumírání a zániku politických systémů. Předmět objasňuje politologické vnímání státu a státního mechanismu.

Ukončení: Zápočet

Seminář občanského, správního a trestního práva

Podstatou předmětu je aplikace a praktické využití poznatků a znalostí z předmětu Občanské právo, Správní právo a Trestní právo. Hlavní formou jsou jednotlivé semináře zaměřené především na aktuální problematiku, případně reakce na provedené změny v právních předpisech.

Ukončení: Zápočet

Soudnictví, notářství, advokacie, exekutorský úřad v ČR

Hlavním vzdělávacím cílem předmětu je dotvářet znalosti získané v nosných odborných předmětech a poskytnout studentům ucelený přehled o právních institucích v ČR. Studenti jsou vedeni k pochopení nezávislosti těchto institucí, která je základní podmínkou jejich činnosti v demokratické společnosti. Pozornost je v rámci předmětu věnována zejména následujícím obsahovým okruhům: soudnictví, notářství, advokacie, státní zastupitelství, soudní exekutoři a veřejný ochránce práv.

Ukončení: kZ

Trestní právo hmotné a procesní

Trestní právo hmotné a procesní představuje jednu ze stěžejních disciplín veřejného práva. Proto důraz na jeho znalost je základním požadavkem pro dosažení uceleného pohledu studenta na právní systém vnitrostátní, evropský či mezinárodní. Vyučovaný předmět obsahuje komplexní přehled obou hlavních složek trestního práva – hmotně právní i procesně právní, zároveň je však doplňován pomocnými vědními disciplínami - kriminologii a kriminalistikou. Důležitým prvkem je provázanost trestní problematiky také s dalšími právními odvětvími, zejména právem ústavním, které jako základ právního řádu a zejména práva veřejného zakotvuje postavení a nezávislost soudní moci a poskytuje základní principy pro posuzování znaků trestných činů i trestních sankcí a konečně i pro trestní řízení. Hlavním bodem trestního práva hmotného je kompaktní shrnutí problematiky trestného činu, jeho podob a následného ukládání trestů. Otázky jsou posuzovány nejen v teoretické rovině, kdy jsou vymezovány základní pojmy a jejich kategorizace, ale také co do praktických případů páchání protiprávního jednání, kdy studenti jsou seznamováni s konkrétními deliktními situacemi v podobě přečinů a zločinů a jejich řešením. V trestním právu procesním je pozornost zaměřena na základní principy a pojmy trestního řízení,
postavení jeho subjektů, podmínky provádění procesních úkonů, zajišťovací úkony a dokazování. Dále jde o jejich uplatnění v hlavních částech trestního
procesu, ve stadiu přípravném, soudním a vykonávacím. To vše za současného propojení se situací v jiných zemích, zejména členských státech Evropské unie.

Ukončení: Zkouška

Nová budova

Vážení studenti, kolegové, sděluji Vám, že školní rok 2024/2025 zahájíme v nově zrekonstruované, moderní školní budově na adrese Šámalova 10, Brno.


Ing. Ondřej Venclík
ředitel školy